Nästa storspel gror i Dalarnas skogar | Dagens Nyheter

Datorerna bärs snabbt genom duggregnet för att inte skadas. Från bussen som just har stannat kånkas de till ett Falu-rött trähus med vita knutar. Snart står allt under tak: Travar med datorlådor, skärmar och 23 spelutvecklares packning.
– Jag flög med en skärm en gång, säger Izzy Gramp, en 24-årig spelprogrammerare från Melbourne i Australien, och tittar på berget av utrustning.
– Några av pixlarna har aldrig återhämtat sig.

Vi befinner oss i Dalarna, invid barrskog och sjön Runn, en bit bortom skylten om att allmän väg upphör. Att platsen ligger avlägset är inget problem, utan snarare själva poängen. Här ska ingenting distrahera från programmering av datorspel under två sommarmånader.

Det är som det sägs om porr. Man kan inte definiera det, men man känner igen det när man ser det. Det är samma sak med indie

Projektet kallas Stugan och bygger på en enkel idé: Flyg in lovande spelutvecklare från hela världen, sätt dem tillsammans med datorutrustning i de svenska obygderna. Vänta en sommar och se vad som händer.

Namnet ”Stugan” har en särskild klang i spelhistorien. Så hette det allra första svenska kommersiella datorspelet, ett textbaserat äventyr som släpptes första gången 1978. Det skapades av tre knappt tonåriga killar utan formell utbildning eller stöd från någon etablerad bransch. Det finns likheter med Stugans deltagare. Alla jobbar de ensamma eller i små grupper. De har högtflygande ambitioner men små resurser.

LÄS VIDARE HÄR (DN.SE)

Annonser
%d bloggare gillar detta: