After work | Tidningen Re:public

Under de senaste åren har en ny typ av ekonomi tagit USA med storm. Nya företag tjänar pengar på att skapa plattformar online som knyter ihop den som vill ha en tjänst utförd med en person som utför den. Vardagen görs smidigare, gamla storföretagsstrukturer utmanas. Detta nya fenomen har många namn, som »köpa saker online-ekonomin«, »kör runt någon-ekonomin« eller »på begäran-ekonomin«. De flesta kallar det »delningsekonomin«, och för enkelhetens skull kommer vi att använda det begreppet här.

Och tjänar jag inte tillräckligt på det så kan jag lägga ut min lägenhet på Airbnb och bo hos min mamma

Vad jag vill undersöka är hur det är att jobba i delningsekonomin: hur det är att göra någons matinköp genom företaget Instacart, städa andras badrum genom Homejoy, eller köra runt folk i sin bil för Uber.

Under en hel månad kommer därför Andrew Callaway att jobba enbart inom delningsekonomin. Han kommer att köra och handla, städa och serva så att vi kan få en bild av hur hela den här delningsekonomin faktiskt fungerar. Och om det går att få en vettig månadslön.

Andrew Callaway har levt hela sitt tjugofemåriga liv i San Francisco men har nu tvingats flytta på grund av stadens snabbt stigande boendekostnader. Han har precis betalat depositionen och första månadshyran för sin nya lägenhet i grannstaden Berkeley. Ekonomin hänger löst.

LÄS VIDARE HÄR (TIDNINGENREPUBLIC.SE)

