I huvudet på Pablo Escobars främste mördare | Café

Jag tänker på Pablo Escobar, och nynnar samtidigt den italienska kompositören Verdis kända aria La donna è mobile tyst inuti mitt huvud. Innan jag reste till Medellín såg jag Pecados de mi padre – Min fars synder. Filmen är en i mängden av populärkulturella bearbetningar av Pablo Escobar och den period i Colombias historia som ibland kallas kokainkrigen.

Filmskaparna följer Pablos son Juan Pablo. Han har tillbringat de senaste åren av sitt liv med att tala öppet i media om sin pappa för att söka förlåtelse från och försoning med de anhöriga till sin pappas offer. Samtidigt vill han, som vilken annan son som helst, framställa sin pappa i bättre dager och nyansera bilden av kokainkungen som under 80- och början av 90-talet gjorde att Colombias befolkning levde under ett konstant hot om våld och död.

I en scen plockar Juan Pablo därför fram en gammal kassett och sätter den i en bandspelare. Över den instrumentala bakgrunden hörs en förställd men optimistisk operaröst som inte riktigt når de högsta tonerna: ”La donna è mobile, qual piuma al vento, muta d’accento…”. ”Det är min pappa som sjunger”, säger han.

Snart ska jag träffa Jhon Jairo Velásquez Vásquez – mer känd under sitt smeknamn Popeye.

LÄS VIDARE HÄR (CAFE.SE)

Annonser
%d bloggare gillar detta: