Den bästa svenska filmrepliken genom tiderna | FLM

När man går igenom alla mängder av böcker om att skriva manus är det få som ägnar större plats åt dialog. Replikerna är underordnade dramaturgin och film ses först och främst som ett visuellt medium. Kan det förmedlas via bilder är alltid mindre prat att föredra.

I sin bok Story: Substance, structure, style, and the principles of screenwriting citerar manusgurun Robert McKee Alfred Hitchcock: ”When the screenplay has been written, and the dialogue has been added, we’re ready to shoot.”

När bildspråket blir mer iögonfallande, som hos en Ruben Östlund eller Roy Andersson, hamnar också replikerna i fokus

Dialog ses som det sista man strör på, polerandet i slutet, och antalet handböcker och undersökningar i att skriva filmdialog är få, om man jämför med allt som står skrivet om dramaturgi, vändpunkter och hjältens resa.

”Dialog efterfrågas inte som en kraft i sig längre. Jag tror inte jag kan komma ihåg någon replik från de senaste femton åren i svensk film, om det inte är någon riktig kalkonreplik”. Harald Stjerne är professor i filmmanus på Stockholms dramatiska högskola. Vi sitter i skådespelarstudenternas lunchsal och pratar om dialog med fokus på svensk film. ”Bra filmdialog är en genre i sig. Den hör inte ihop med andra genrer, men med sin film. Det är en språkvärld som hör till regissören, skådespelarna och händelserna.

LÄS VIDARE HÄR (FLM.NU)

Annonser
%d bloggare gillar detta: