Sveriges mest oväntade TV-stjärna | Café

Det vore direkt osant att beskriva det som en svag syn.

Förmiddagssolen hänger lågt över staden och en fullt kostymklädd Marcus Oscarsson älgar fram genom Visbys gränder. Dels för att han har bråttom, dels för att det är enda sättet för Marcus Oscarsson att inte bli stoppad av förbi-passerande.

Jag kom i säng vid 01.30, sen var jag uppe vid 05.55 och joggade. Jag har gjort ett minutschema för att hinna allt jag behöver göra i dag

I morgon ska han ta sig från ett framträdande på Donnersgatan 2 till ett framträdande på Donners plats 6. Han kommer att ha exakt åtta minuter på sig och han vill testgå sträckan för att se att det är genomförbart.

Så långt så bra. Men när endast ett tiotal meter återstår dyker han upp: personen man hatar att man ogillar och som man ogillar så mycket att man hatar sig själv. Den samvetsparasiterande filantropen.

Många hade förstås bara ignorerat Röda Korset-medarbetaren, men Marcus Oscarsson jobbar inte så. Han är inte av den avhysande sorten.

– Jag tänkte bara ställa en fråga, börjar mannen i rött. Vet du hur många som behöver akut hjälp i Syrien i dag?

Frågan är väl att betrakta som retorisk, men Marcus Oscarsson jobbar inte så heller. Han hämtar andan, spricker upp i ett brett leende och tar ton med patenterad och patologisk pedagogik.

LÄS VIDARE HÄR (CAFE.SE)

