Vad Jan Troells Utvandrarna kan berätta om dagens invandrare | FLM

Jon Asp:
Vad är attraktionsvärdet med Jan Troells filmer? Varför lever de vidare?

Duraid Al-Khamisi:
Nu kommer jag att svära i kyrkan. Jag ska vara helt ärlig. Ett problem för människor med min bakgrund är att det är väldigt få saker i offentligheten som talar till vår historia, vårt ursprung, något som du känner att du är en del av. Det är ett problem som jag många gånger stöter på.

Så att jag en dag skulle sitta här, 20 meter från Dramaten, och säga att jag har sett mitt liv i en film på en nivå som verkligen berör en, så till den grad att det är som att sitta och lyssna på sin egen mormor, sin mamma, trots att det var 150 år sedan, trots att det är en helt annan miljö, en helt annan mentalitet än det är i dag – det trodde jag inte. Jag hade förväntat mig det av ett verk från Mellanöstern, i den prosa- och poesikultur som jag är uppvuxen i och närd av, men att jag skulle få det av de här filmerna, det hade jag aldrig i hela mitt liv trott. Jag har aldrig känt mig så nära svenskheten, tillsammans med de här människorna.

LÄS VIDARE HÄR (FLM.NU)

