En god Kaka | Tidningen Faktum

Med sin bok som fått just titeln Hela Kakan vill hon säga: Du är inte ensam. Kakan Hermansson tror först att jag är från Säpo, där jag står vid sidan om den långa kön av beundrare på bokmässan i Göteborg som vill ha en pratstund, en kram, ett råd, en bild och sin Kakan-bok signerad. Kanske för att hon tänker att lite beskydd hade suttit fint, eller så är det bara min iakttagande blick på hur fint hon hanterar sina fans. Den som kände sig ensam när hen gick dit, känner sig definitivt sedd efter mötet med idolen.

Några veckor senare ligger min bokmässekavajen längst in i garderoben när jag sätter mig på tåget för att träffa Kakan Hermansson hemma i hennes kök.

Hon öppnar med ett varmt och osminkat ”Hej!”, i mysbrallor och rufsig hårknut, precis hemkommen efter morgonens samtal med psykologen.

En väldoftande omelett puttrar i en liten stekpanna på spisen och Kakan måste äta både den och lite vitaminer – nu – för att de långa arbetsdagarna bakom henne, och framför henne, ska mäktas med. Vi har fått hennes lediga dag och det känns generöst.

Frågan är hur hon prioriterar. Intrycket är att alla vill ha en bit av Kakan Hermansson.

LÄS VIDARE HÄR (FAKTUM.SE)

