Exklusivt: Den ultimata sten, sax, påse-texten

Den ultimata sten, sax, påse-texten är skriven av Leonard Abrahamsson (som också driver Långläsning)

Efter 16 kvaltävlingar var det äntligen dags för stor final i Stockholm. De 32 deltagarna satt samlade i sportbarens källare. Rummet hade välvt tak, längs väggarna hängde ett tiotal platt-TV-skärmar och i ena hörnet fanns en välfylld bar. Deltagarna var här för att bevittna lottningen, äta och bekanta sig med varandra innan tävlingen drog igång.

Årets startfält var det starkaste hittills. Över borden blandades trevande småprat med skratt bekanta emellan. De såsiga kycklingvingarna doftade ljuvligt för den hungrige. Nachochipsen och de friterade mozzarellastavarna smakade precis så som de alltid gör.

Två våningar upp var den avlånga tävlingslokalen fylld till bredden. 150 vänner och supportrar trängdes längs matbord med grön-vit-rutiga dukar. Väggarna var täckta av en mosaik av amerikansk sportmemorabilia och inramade foton på idrottsmän. Boston Celtics-vimplar, Boston Bruins-tröjor och en Fenway Park-skylt. Larry Bird och Magic Johnson.

Via Japan spreds spelet till Europa i början av 1900-talet. På 1930-talet hade även Skandinavien och Nordamerika erövrats

Ljudvolymen i lokalen skruvades upp sista minuterna innan tävlingen skulle börja. De tillresta skåningarna hade röda T-shirts med vitt tryck på. Gänget från Hudiksvall saknade enhetlig klädsel men hade bra tryck i rösterna. Arrangören och domaren Robert harklade sig, tittade ut över publiken och önskade dem välkomna till i finalen av SM i sten, sax, påse 2016.

110

Sten, sax, påse har en lång men till stora delar odokumenterad, och därför oklar historia. Det äldsta omnämnandet av ett liknande spel finns i den kinesiska boken Wuzazu, skriven någon gång runt år 1600. I boken hävdas det att spelet – som då kallades “shouschilling” – var populärt i Kina redan på 200-talet f.Kr. Groda (tummen), snigel (lillfingret) och orm (pekfingret) blev med årens gång till sten, sax och tyg. Via Japan spreds spelet till Europa i början av 1900-talet. På 1930-talet hade även Skandinavien och Nordamerika erövrats. Och nu var de tre kasten sten, sax och papper/påse.

Tvivelaktiga skrönor om ursprunget är en viktig del av spelets nutidshistoria. 2002 arrangerade bröderna Graham och Douglas Walker det första “världsmästerskapet” i sten, sax, påse. Tävlingen gick av stapeln på en bar i centrala Toronto. Vinnaren, Pete Lovering, tävlade i en turkos morgonrock med “1974 World RPS Champion” tryckt på ryggen, och han hävdade att 1974 års VM hade avgjorts i Singapore.

Detta såg de som spelade sten, sax, påse för skojs skull som ett hot mot sitt fritidsintresse

World RPS Society skryter på sin webbsida om organisationens ädla historia. De hävdar att det i Storbritannien 1842 stiftades en lag som gjorde så att alla beslut fattade genom matcher sten, sax, påse automatiskt blev juridiskt bindande. Detta såg de som spelade sten, sax, påse för skojs skull som ett hot mot sitt fritidsintresse, och några av dem gick då samman och bildade World Rock Paper Scissors Society. Organisationens syfte var att ”tillhandahålla en plats fri från lagens långa arm, där entusiaster kan träffas för att spela om ära och berömmelse”. Spännande men inte sant. I själva verket startades World RPS Society år 2002 av samma bröder som låg bakom världsmästerskapet i Toronto det året.

I Nordamerika är sten, sax, påse-tävlandet inte vad det en gång var. Finalen av 2004 års upplaga av World RPS Championships hölls i Las Vegas och sändes på TV av amerikanska Fox Sports Net. Två år senare startades den konkurrerande tävlingen USA Rock Paper Scissors League som backades av öljätten Anheuser-Busch. Prispengarna och publikintresset växte. Vinnaren av USARPS League 2006 vann 50 000 dollar, och finaltävling 2007 direktsändes av ESPN.

Men sedan vände det. Idag sänds inga sten, sax, påse-tävlingar på amerikansk TV. De senaste åren har Word RPS Society inte arrangerat några världsmästerskap, och de har inte heller några inplanerade. Av USA Rock Paper Scissors League återstår endast en insomnad sida på Myspace(!).

220.jpg

Nu är det istället Storbritannien, och framförallt London, som tagit över stafettpinnen som sten, sax, påse-tävlandets högborg. UK Rock Paper Scissors Championships hålls varje höst och lockar tävlande och publik från hela Europa. Den senaste upplagan av tävlingen avgjordes i mitten av november 2016. Efter att på vägen till finalen ha slagit ut motståndare utklädda till bland annat Darth Wader och Stålmannen vann spelaren med artistnamnet Shaggy tävlingen med en väl vald påse.

Genom åren har det vuxit fram en rad mer eller mindre etablerade kombinationer bland de som tävlar organiserat i sten, sax, påse. Saxmackan består av påse-sax-påse. Verktygslådan är sax-sax-sax. Påse-påse-påse kallas för byråkraten (en hel massa “paper”). Och sten-sten-sten kallas för lavinen. Rob Kreuger vann finalen i RPS World Championships 2013 med kombinationen fist full of dollars: sten-påse-påse.

330.jpg

Paulina Danielsson, Paow, inledde första tävlingsomgångens första match. Känd från Paradise Hotel, med en populär blogg och 180 000 följare på Instagram, var hon van vid uppmärksamhet. Klädd helt i svart och med både keps och luva på huvudet äntrade tävlingsscenen.

Deltagarna i 2016 års final var tämligen alldagligt klädda. Men det fanns ett undantag

När Paulina gjorde sig redo för första kastet kände hon sig inte det minsta nervös. Att hon egentligen inte var någon tävlingsmänniska saknade betydelse. Hon hade alltid tur i spel, och det är tur sten, sax, påse till största delen består av, resonerade Paulina när hon stod öga mot öga med sin motståndare. Domare Robert räknade in dem två gånger innan det var dags på riktigt. Ett, två, tre och kast. Antingen hade turen plötsligt vänt för Paulina, eller så bygger inte spelet till största del på tur. Hur som helst förlorade hon matchen, och för Paulina tog SM slut innan det hann börja på riktigt.

Olika typer av utklädnader och spexiga accessoarer är vanligt förekommande i sten, sax, påse-tävlingar utomlands. Så är det inte i Sverige, än. Deltagarna i 2016 års final var tämligen alldagligt klädda. Men det fanns ett undantag.

Thomas Stenvall kom till finaltävlingen utklädd till rosa pruttkudde, och med mer kvaltävlingsrutin än någon annan. Han hade kvalat utan att ta sig vidare till finalen både förra och förrförra året. I år deltog han i två kvaltävlingar och lyckades till slut ta sig vidare med hjälp av en påse i Hudiksvall. Om SM-bucklan blev hans skulle han tatuera in något sten, sax, påse-relaterat på ryggen, det hade han lovat.

Thomas hade en könsuppdelat taktik. Majoriteten av männen börjar med att kasta sten, och de flesta kvinnor inleder med sax, tänkte Thomas när han gjorde sig redo för sitt första kast. En man stod som motståndare i första omgången. Thomas inledde således med påse, han fick den viktiga vinsten i första kastet och vann första matchen med 3-2.

I åttondelsfinalen ställdes publikfavoriten Thomas mot spelare med erfarenhet från tävlingar i London. Hon gjorde processen kort med Thomas, vars rygg fick förbli otatuerad. Titeln som bäst klädda deltagare vann han dock överlägset.

440.jpg

Många av oss har nog tvingats tömma diskmaskinen på grund av en olyckligt kastad påse, eller sluppit springa till affären för att köpa mjölk med hjälp av en väl vald sax. Men sten, sax, påse används även för att avgöra dispyter med betydligt högre insatser.

Japanska AKB48 är enligt Guinness Rekordbok världens största popgrupp. De säljer inte flest album och de har inte flest streamningar på Spotify, däremot har de fler medlemmar än någon annan grupp i världen. För att avgöra vem av de drygt 100 medlemmarna som ska bli huvudsångare när det är dags för nytt singelsläpp anordnas en turnering i sten, sax, påse.

Samtliga gruppmedlemmar, plus ett antal aspiranter, deltar i turneringarna som hålls i den anrika inomhusarenan Nippon Budokan i centrala Tokyo. Tävlingarna är alltid slutsålda vilket innebär att det är drygt 14 000 fans på plats. De som kommer på platserna 2-16 får vara med och spela in låten. Och den gruppmedlem som vinner turneringen blir huvudsångare på singeln. Den senaste turneringen hölls i oktober 2016 och vanns av Tanabe Miku med hjälp av en kylig påse.

2005 stod Takashi Hashiyama, VD för det japanska elektronikföretaget Maspro Denkoh Corporation, inför ett dilemma. Företaget skulle sälja sin konstsamling men han kunde inte bestämma sig för vilken auktionsbyrå som skulle få säljuppdraget. Samlingen innehöll tavlor av bland andra Picasso och van Gogh och värderades till över 20 miljoner dollar. Valet stod mellan Christie’s och Sotheby’s. Takashi bestämde sig slutligen för att låta de två auktionsfirmorna göra upp sinsemellan med hjälp av sten, sax, påse.

Det var kompisen och sportkommentatorn Jesper Hussfelt som kom med förslaget när han satt i sin bubbelpool

Christie’s och Sotheby’s fick fyra dagar på sig att välja kast. När representanter från de båda auktionsfirmorna möttes på Maspro Denkoh Corporations kontor fick de på varsitt papper skriva ner sina valda kast. Papprena lämnades sedan över till en representant för elektronikföretaget. Sotheby’s valde påse. Christie’s valde sax, och därmed fick de säljuppdraget värt cirka 400 000 dollar.

550.jpg

Robert Tennevik är rätt man på rätt position. Eller kanske snarare rätt man på rätt positioner. Han är tävlingsgeneral, festfixare och enväldig domare för SM-tävlingarna. Utan Robert, inget SM. Han har varit med i TV, i radio och gett ett stort antal intervjuer för tidningar sedan han drog igång SM-cirkusen 2012.

“Vad tror du om ett mästerskap i sten, sax, påse?” Det var kompisen och sportkommentatorn Jesper Hussfelt som kom med förslaget när han satt i sin bubbelpool, men det var Robert som kände sig kallad. Med en så bra idé var det bara att köra. Två veckor senare var allt igång. Första deltävlingen gick av stapeln under politikerveckan i Almedalen, och efter ytterligare nio kvaltävlingar avgjordes SM-finalen på Stora teatern i Stockholm. Vann gjorde Daniel “Saxen” Halldén. Sedan dess har tävlingen växt och växt.

Inför årets final reste Robert land och rike runt och anordnade deltävlingar på sportbarer. Askersund, Göteborg, Halmstad, Hudiksvall, Katrineholm, Lidköping, Stockholm gånger tre, Sundbyberg, Sundsvall och Trollhättan. Allra störst var intresset i de små och mellanstora städerna.

Deltävlingarna och finalen avgjordes alla enligt samma modell: cupspel där först till tre vunna kast går vidare till nästa omgång. Spelarna måttar tre gånger med knuten näve och sedan kommer kastet på fyra. Sten är som vanligt en knuten näve och sax är två fingrar fram. Påse görs med handen utsträckt med handflatan vänd ner mot golvet. Alltså inte handen utsträckt som för att skaka hand med någon, så som den svenska påsen brukar se ut. Robert använder inte påse som namn på kastet utan kallar det på stockholmsk-amerikansk engelska för paper. En platt amerikansk påse är enklare för publiken att skilja från en sten. Och vanlig svensk påse kan i sista stund göras om till något som liknar en sax. Den typen av misstag och fusk får inte förekomma på Roberts tävlingar.

För Robert är sten, sax, påse inte bara en rolig grej. Det är ett mentalt spel, en fredlig duell en fin blandning av allvar och lek. En bra spelare har både intuition för vad motståndaren kommer kasta och kan läsa motståndarens händer, och därmed anpassa sitt kast. Magkänsla plus vakna ögon och snabba händer är framgångsreceptet. Robert, vars favoritkast är sten, har själv tidigare tävlat i både Sverige och London men numera ligger fokus bara på att arrangera och döma SM-tävlingarna.

660

Hur ska man spela för att ha störst chans att vinna i sten, sax, påse? Det finns en uppsjö guider på Youtube, sökningen “how to win rock at rock paper scissors” ger 62 200 träffar på Google och ett flertal vetenskapliga studier har gjorts i ämnet.

Den mest framgångsrika taktiken rent matematiskt vore att välja sina kast helt slumpmässigt. Kruxet är att vi människor inte fungerar så bra ihop med det slumpmässiga. På samma sätt som vi letar mönster i allt vi ser smyger sig mönster in i allt vi gör – till och med när vi anstränger oss för att agera slumpmässigt.

En studie som gjordes på University College London visade något mycket intressant. Deltagarna i studien spelade sten, sax, påse mot varandra under två olika förutsättningar: i hälften av matcherna hade båda spelarna ögonbindel, och i hälften av matcherna hade en av spelarna ögonbindel. Matcherna bestod av 60 omgångar och den som segrade i flest vann pengar. I de matcher där båda spelarna bar ögonbindel blev det föga överraskande oavgjort i en tredjedel av omgångarna. Men i matcherna där en spelare inte hade ögonbindel slutade betydligt fler omgångar oavgjort.

Utöver detta visade undersökningen att sten var det mest använda kastet

Omedvetet kopierade alltså spelarna utan ögonbindel sina tillfälligt blinda motståndares kast. Denna kopiering var vanligast förekommande när spelare med ögonbindel kastade sten och sax. Forskarna bakom studien menar att det rör sig om samma omedvetna och omedelbara imitation som föräldrar ägnar sig åt när de härmar sina bebisars ansiktsuttryck. Omedveten imitation sker snabbt – reaktionstiden är mellan 200 och 400 millisekunder – och är mycket svår att stoppa.

Forskare från University of Sussex i Storbritannien och Ryerson University i Kanada lät studenter spela sten, sax, påse mot en dator för att se vilka strategier studenterna använde. Undersökningen visade att efter ett förlorat kast tenderade studenterna att nedgradera till nästa omgång – alltså byta från sten till sax, från sax till påse och från påse till sten. När studenterna vann en omgång behöll de samma kast till nästa omgång. Och när det blev lika i ett kast tenderade de att uppgradera – alltså byta till det kast som vinner över det kast de just använt sig av – från sten till påse, påse till sax och sax till sten. Utöver detta visade undersökningen att sten var det mest använda kastet.

Baserat på dessa resultat blir taktiken följande: Om du förlorar ett kast ska du uppgradera utifrån motståndarens vinnarkast. Om du vinner ett kast – använd samma kast som motståndaren just kastade. Om du och motståndaren väljer samma kast – nedgradera utifrån det kast ni båda använde. Och använd påse oftare än sten och sax.

Från att ha börjat högt och sedan dippat lite i mitten, var nu intensiteten i lokalen högre än någon gång tidigare under kvällen

Det finns ytterligare en användbar taktik. När du föreslår för någon att ni ska spela sten, sax, ska du aldrig nämna hur många omgångar matchen ska bestå av. Spela första omgången och om du vinner den så vann du matchen. Om du istället förlorar första omgången ska du direkt göra dig redo för nästa omgång. Protesterar motståndaren är det bara att påpeka att inga sten, sax, påse-matcher avgörs genom bäst av en omgång – det är alltid bäst av tre, minst.

990.jpg

Serveringspersonalen fick kryssa mellan systemkameror och mobilkameror. Hamburgarna med namn efter sportstjärnor var nästan uppätna. Bredvid Bobby Orr låg en halväten Tom Brady.

Stämningen bland publiken och tempot i matcherna hade följts åt under kvällen. Från att ha börjat högt och sedan dippat lite i mitten, var nu intensiteten i lokalen högre än någon gång tidigare under kvällen. Efter 31 utslagsmatcher och en bronsmatch var det dags att kora svenska mästaren.

Egentligen var shuffleboard mer Johan Schunnessons spel. Han saknade helt tävlingsrutin i sten, sax, påse. Och inte heller hade han någon uttänkt taktik. Att behålla lugnet hoppades han skulle vara vägen till framgång. Och det visade sig stämma. I vit skjorta och grå pullover tog sig den långe bankmannen vidare från första och andra omgången utan större problem.

I kvartsfinalen mötte han den regerande mästaren Mathias Svärd. Mathias hade den mest särpräglade spelstilen av alla deltagare i årets tävling. Till den tillresta klackens förtjusning psykade Mathias sin motståndare hårt. Kontrasten mot Johans lugna och värdiga spelstil kunde inte varit skarpare. Johan, som inte visste om att han mötte förra årets vinnare, vann matchen med 3-2. Efter ännu en vinst med 3-2 stod Jimmy Mellgren som motståndare i finalen.

Johan var van vid att tävla mot Jimmy. De arbetar på samma bank, och är den typen av kollegor som älskar att tävla mot varandra i alla möjliga typer av lekar och spel.

Långsamt sträckte han händerna mot taket och gav ifrån sig ett segervrål

I svart-vit-randig tröja med krage stod domare Robert mellan och lite bakom de två finalisterna. Johan tittade Jimmy i ögonen när han måttade sitt första kast. Påse mot påse. “Fegspel” ropade någon i publiken varpå ytterligare en oavgjord omgång följde. Johan förlorade sedan mot Jimmys påse, men han revanscherade sig omgående och utjämnade till 1-1. Efter två oavgjorda omgångar tog Johan ledningen med ytterligare en sten. Nu var SM-guldet nära. Ytterligare några mobilkameror startades. Tre oavgjorda omgångar följde innan Jimmy kvitterade till 2-2.

770

Publiken jublade, Johan tog två steg tillbaka för att hämta kraft. Lugnt och med ovanligt kort rörelse måttade han tre gånger med knuten näve innan han kastade sten. Jimmy valde sax. Johan pustade ut. Långsamt sträckte han händerna mot taket och gav ifrån sig ett segervrål.

När Johan lite innan midnatt klev ut i den stockholmska vinternatten gjorde han det som svensk mästare i sten, sax, påse. I höst ska han resa till London för att representera Sverige UK Rock Paper Scissors Championships. Men redan i vår är SM-cirkusen tillbaka i en mellanstor stad nära dig.

Annonser

3 kommentarer

  1. […] norra delar – och tvekade inte att gå ut i krig för att få vad man var ute efter” Den ultimata sten, sax, påse-texten Långläsning | Leonard Abrahamsson | 2 685 ord | 10 minuter Om sten, sax, påses historia, den […]

    Gilla

  2. […] med på Tommi Dahlströms underhållande och undersökande resa i Carstens fotspår. 2) Den ultimata sten, sax, påse-texten Långläsning | Leonard Abrahamsson | 2 685 ord | 10 minuter Om sten, sax, påses historia, den […]

    Gilla

  3. […] de det som en framgång? Utom tävlan, 2017 års enda orginalpublicering: Den ultimata sten, sax, påse-texten Långläsning | Leonard Abrahamsson | 2 685 ord | 10 minuter Om sten, sax, påses historia, den […]

    Gilla

%d bloggare gillar detta: