Den inre resan | Modern Psykologi

Har du nyligen bokat en resa, eller är du i full färd med att googla spännande destinationer? Då är du inte ensam. Årets första månader är den tid då flest resor beställs.
– Efter nyår är det många som vill ha en nystart. Folk lägger om kosten, börjar träna – eller planerar en ny spännande upplevelse, säger Per J. Andersson, redaktör på resemagasinet Vagabond och aktuell med boken För den som reser är världen vacker (Ordfront 2017).

– Resande handlar om att förstå världen genom att se den med egna ögon. Att få egna upplevelser och inte bara andrahandsuppgifter.

Jag får syn på något nytt. Det blir jag upplivad av. Livet känns verkligare och mer närvarande

Per J. Andersson river ingefära och bjuder på te på indiskt vis när vi ses i hans kök i centrala Stockholm där han bor mellan sina resor. Indien är ett av hans favoritländer, som han gärna återvänder till.
– Det finns alltid nya nyanser att upptäcka. Det blir en fördjupning varje gång, samtidigt som det blir familjärt.

För Per J. Andersson är en riktig lyxresa att hamna mitt i något vardagligt som pågår för fullt, bli överraskad, förvånad, glad, arg, ledsen – och därefter helst glad igen. Att få huvudet fullt av funderingar.
– När jag reser till det som är annorlunda känner jag mig mer levande.

LÄS VIDARE HÄR (MODERNPSYKOLOGI.SE)

 

