Män som hatar kvinnor | Tidningen Faktum

I november 2014 hade Linnéa Claeson fått nog. Hon var erbarmligt trött på män som inte kunde bete sig anständigt. Det är ju en sak att flörta på nätet, men en helt annan att oombedd skicka bilder på sitt könsorgan eller skriva att hon är en ”hora” som säkert skulle ”njuta av kuk i analen”.

– Jag försöker säga saker som de är – varken över- eller underdriva. Skriver de ”dö jävla hora, jag ska knivhugga dig” är det bara att vara öppen och säga det rakt ut, diskussionen får vi sen ta utifrån det. Om inte jag eller någon annan vågar tala öppet om jobbiga grejer, hur ska vi då kunna förändra situationen?

Så hon skapade ett Instagramkonto kallat Assholesonline där hon började lägga ut skärmdump-ar över konversationerna för att lyfta frågan om sexism, hot och näthat. I november 2014 fick hon drygt 100 gilla-markeringar per publicerad bild.
I dag har hon närmare 200 000 följare som tar del av den, till synes, aldrig sinande vågen av idioti.

– Det blir ju vardag men samtidigt beror det mycket på dagsformen hur illa jag tar vid mig. Det är mycket döds-, våldtäkts-, och kidnappningshot.

Har du vidtagit några åtgärder?
– Jag gör det hela tiden.

LÄS VIDARE HÄR (FAKTUM.SE)

