Trollen anfaller | Aftonbladet

Jag kom att tänka på det när jag var på en trevlig glöggfest nyligen och träffade en vettig och samhällsengagerad kvinna, en alldeles normal kvinna med normalt arbete och normala mittenåsikter. Efter en stund sa hon:
– Ni journalister får väl inte skriva allt? Vad är det ni inte får skriva om?

Jag mindes en god vän till mig som var på middag med sina grannar. Det var alldeles normala grannar, stabil medelklass, bra inkomster, självklara demokrater. En bit in i middagen sa hustrun:
– Pressen mörkar och skriver inte hela sanningen.

Som belägg för det tog hon fram mobiltelefonen och visade sajten Fria Tider, en högerpopulistisk tidning med rubriker som ”Rektorn bortförklarade tafsningarna: ‘Pojkar är pojkar’ – sen våldtog Ali sin klasskamrat på skolgården” och ”Utvisades men fick stanna och våldta ändå”.

Min väns granne ansåg att Fria Tider ger en annan bild av samhället än Dagens Nyheter, vilket onekligen stämmer, och att man kan lita på den ena lika mycket som den andra.

Jag insåg där jag satt med den vettiga kvinnan att trollen på nätet inte bara är ett hot mot ett enstaka barn, som när de gav sig på den mörkhyade pojken i Åhléns reklam, eller mot Åhléns.

LÄS VIDARE HÄR  (AFTONBLADET.SE)

