Trumps fake news-fabrik | Aftonbladet

– Facebook och Twitter är anledningen till att vi vann det här.

Det sa Brad Parscale till tidningen Wired strax efter att Donald Trump chockartat gått segrande ur det amerikanska valet.

Brad Parscale, en 41-årig Kansasfödd före detta restaurangägare med vikingaskägg, utgör själva definitionen av en dold makthavare. Få har hört talas om honom, men i princip alla amerikaner med ett Facebook-konto har, medvetet eller omedvetet, sett frukten av hans värv.

Det började med ett telefonsamtal från en av cheferna för Trumps bolag, någon gång under vintern 2015. Fastighetsmogulen hade presidentambitioner, och behövde en kampanjsajt. Snabbt. Brad Parscale gick med på att bygga en, för 1 500 dollar. Några månader senare satt Parscale och köpte Facebook-annonser åt Trump direkt ur sin laptop. Budgeten var 2 miljoner dollar, runt 16 miljoner kronor. Taktiken visade sig vara effektiv. Drygt ett år senare hade Brad Parscale 100 anställda och två miljarder kronor i budget. ”Project Alamo” var fött.

Aftonbladet har med hjälp av Rikard Lindholm, expert på data-driven marknadsföring och optimerad annonsering på Facebook, kartlagt ”Project Alamo”. Vi kan nu berätta hur ”Project Alamo” jobbat med ett nätverk av fejksajter och utnyttjat Facebooks annonssystem för att manipulera valrörelsen.

LÄS VIDARE HÄR (AFTONBLADET.SE)

Annonser
%d bloggare gillar detta: