»Det modigaste jag någonsin gjort« | Ottar

Min lärare frågade mig nyligen om det modigaste jag någonsin gjort. Jag blev överrumplad, bara satt där och mumlade utan att komma på ett trovärdigt svar. Frågan var kort och rakt på sak men väldigt svår att svara på. Jag fick inte fram ett ljud.

Jag är uppvuxen i ett samhälle där det anses skrytsamt att tala öppet om vad man har åstadkommit; för att inte tala om att erkänna sina starka sidor, man rynkade på näsan åt allt sånt. Det är nog det som förklarar varför jag tyckte att frågan var så svår.

När jag sitter här med pennan mot papperet och försöker komma på vad jag egentligen borde ha sagt på lektionen är det så många tankar som far genom huvudet. Det jag inte insåg då var att det faktum att jag befann mig på den där lektionen, hundratals mil från min familj, allt och alla jag hade känt till i trettio år, var en modig handling.

För fyra år sedan lämnade jag min familj, mina vänner, mitt jobb och min lägenhet i Zimbabwe och hamnade i en helt annan situation.

LÄS VIDARE HÄR (OTTAR.SE)

